Acneea şi legătura cu alimentaţia: mit sau realitate?

Life


FOTO: 123rf.comFOTO: 123rf.com

Acneea este o afecţiune a pielii care cauzează la suprafaţă mici imperfecţiuni precum coşuri, puncte albe sau puncte negre. Aceasta apare în momentul în care porii sunt blocaţi cu celule de piele moartă şi uleiurile secretate, fiind des întâlnită la copii şi adolescenţi care trec prin perioada pubertăţii, moment în care hormonii fac ca glandele corpului să producă mai mult sebum.

Numeroase studii au sugerat că o dietă sănătoasă poate preveni şi trata acneea. De exemplu, alimentele bogate în nutrienţi duc la scăderea apariţiei acneei aşadar, este necesar consumul carbohidraţilor complecşi, de zinc, Vitamina A şi E, acizi graşi Omega-3 şi antioxidanţi. Acneea poate apărea pe faţă, gât, spate şi umeri şi, de cele mai multe ori, este declanşată de schimbările hormonale din corp. Treptat, această afecţiune se va ameliora sau va dispărea în totalitate fără să fie necesar un tratament.

Acneea: cauzele apariţiei

Pentru a înţelege cum se dezvoltă acneea, trebuie să-ţi înţelegi mai întâi pielea. Suprafaţa tenului este acoperită de mici găuri care conectează glandele uleioase sau sebacee sub piele. Aceste găuri se numesc pori. Glandele uleioase produc ulei numit sebum, care apare la suprafaţa pielii printr-un canal subţire numit folicul. Uleiul îndepărtează celulele moarte transportându-le prin foliculi la suprafaţa pielii. Tot prin folicul poate creşte şi un mic fir de păr. Acneea apare atunci când porii sunt blocaţi de celule moarte, ulei în exces şi, uneori, bacterii. În perioada purbertăţii, hormonii duc la producerea uleiului în exces, care creşte riscul apariţiei acneei.

Există mai multe tipuri de acnee printre care putem enunţa:

  • Punctele albe apar atunci când porii se blochează şi se închid în piele;
  • Punctele negre apar atunci când porii se blochează dar sunt în continuare deschişi;
  • Papule şi pustule- apar atunci când pereţii porilor sunt deschişi şi permit bacteriilor, uleiului şi celulelor moarte să pătrundă sub piele. De cele mai multe ori sunt ca nişte umflături roşii.

Acneea: cum ne afectează dieta pielea

Unul dintre factorii care pot afecta aspectul pielii este dieta. Anumite alimente cresc glicemia mai repede decât altele, iar astfel corpul secretă un hormon numit insulină. Insulina în exces determină glandele să producă mai mult ulei, iar astfel creşte riscul apariţiei acneei. Printre alimentele care sunt un declanşator al insulinei se numără pastele, orezul alb, pâinea albă şi zahărul.

Dr. Laurenţiu Vlădău, specialist în dermatologie şi venerologie, susţine că legătura dintre apariţia acneei şi alimentaţie este doar un mit, impactul alimentaţiei asupra pielii find minim şi greu de observat.

”Există discuţii în ceea ce privesc următoarele:

  • Alimentele cu indice glicemic crescut agravează acneea;
  • Consumul de lichide îmbunătăţeşte şi hidratarea pielii;
  • Consumul de peşte gras, avocado, suplmente alimentare pe bază de omega-3 au efecte pozitive asupra pielii;
  • Fructele de pădure, citricele etc. au efecte antioxidante şi anti-aging.

Din păcate, aceste afirmaţii sunt greu de dovedit şi pot fi considerate speculative din mai multe motive. În primul rând, procesele biochimice din tubul digestive influenţează puţin pielea, absorbţia alimentelor şi impactul lor asupra pielii fiind necunoscut. Apoi, hidratarea pielii este menţinută de un strat cornos sănătos şi bogat în lipide, nu de cantitatea de apă consumată”, explică specialistul.

Sfaturi pentru o piele sănătoasă

Vitamina A şi E. În urma unui studiu s-a descoperit că nivelul scăzut de vitamina A şi E are legătură cu cazurile de acnee severă. Persoanele care suferă de acnee severă trebuie să consume mai multe alimente care conţin aceste două vitamine. Înainte de a lua suplimente este necesar acordul medicului pentru că Vitamina A poate cauza pericole permanente asupra majorităţii organelor.

Antioxidanţi şi acizi graşi Omega-3. Omega-3 este un tip de grăsime care se găseşte în anumite surse proteice precum carnea de peşte şi ouă. Antioxidanţii sunt chimicale care neutralizează toxinele din corp şi, împreună cu Omega-3 ajută la reducerea inflamaţiilor.

O dietă echilibrată şi scăzută în zahăr este ideală pentru reducerea inflamaţilor şi reglarea nivelului hormonal.

Bea mai multă apă. Cel mai bun lucru pe care-l poţi face pentru corpul tău este să te hidratezi constant. Până la urmă, 60% din corp este apă aşadar, nu este de mirare că ai nevoie de suficientă apă pentru a optimiza procesul fizic. Apa stă la baza pielii sănătoase şi curate aşadar, ţinteşte să consumi cel puţin 2 litri de apă zilnic.

Elimină zahărul. Cu siguranţă zahărul şi acneea nu au o prietenie prea frumoasă. Din păcate, îl regăsim în aproape orice consumăm într-o zi, fiind foarte greu să-l eliminăm din alimentaţie. Ideal ar fi, pentru a ţine acneea sub control, să consumăm cantitatea de zahăr recomandată de specialişti, iar aceasta să fie asimilată din fructe şi nu din carbohidraţi rafinaţi şi dulciuri. Zahărul provenit din alte surse poate exacerba acneea şi poate cauza totodată alte probleme grave de sănătate.

Renunţă la alcool. Multe dintre băuturile alcoolice conţin cantităţi uriaşe de zahăr. Astfel, putem vorbi despre alcool ca fiind o otravă pentru corp care duce la apariţia bolilor de inimă, demenţă sau a accidentelor vasculare cerebrale. Să nu uităm de efectele pe care le are asupra pielii. Fiecare organ al corpului urăşte alcoolul aşa că, dacă vrei să consumi alcool, fă-o cu moderaţie şi nu uita să bei multă apă pentru a atenua efectele alcoolului.

Evită alimentele procesate. Alimentele procesate tind să conţină mai mult zahăr, sare şi grăsime decât avem voie să consumăm, în timp ce mâncarea pe care o pregătim acasă, folosind ingrediente proaspete, tind să fie mai sănătoase pentru că avem control asupra alimentelor pe care le folosim.

Renunţă la produsele lactate (dar nu şi la iaurtul grecesc). Şi produsele lactate conţin foarte mult zahăr (lactoza la rândul ei conţine zaharoză, la fel ca fructoza şi glucoza).

Ciocolata neagră. Ciocolata neagră este cel mai sănătos tip de ciocolată pe care-l poţi consuma. Nu conţine foarte mult zahăr şi este un produs bogat în zinc, un alt nutrient care luptă împotriva acneei.

Ceaiul verde. Din dieta ta, nelipsit ar trebui să fie ceaiul verde. Este bogat în polifenoli care ajută circulaţia sângelui şi creşte nivelul de oxigen din piele, îmbunătăţind aspectul acesteia şi, cel mai important, sănătatea.



Source link